onsdag, august 06, 2014

Hva betyr antirasisme for deg, Audun Vinger?

(en sammenliknende test på Audun Vingers feminismesyn, se nederst i posten).

Det er et ladet uttrykk. Jeg vokste opp i en familie med antirasisme på dagsordenen, med kulturforeldre på venstresiden. Jeg synes det er en følelsessak nå, mer enn en kamp om rettigheter. En identitetssak.

Er du anti-rasist?

Hvis jeg blir tvunget til å svare, vil jeg kanskje si at jeg er det. Jeg vil se på meg selv heller som rytmisk, enn stiv i kroppen, for eksempel. Jeg ser heller på Oprah Winfrey enn Skavlan, og jeg identifiserer meg ikke med for eksempel debatten rundt Elisabeth Norheim og Kongolandsbyen. Samtidig vil jeg ikke sette ikke-etniske nordmenn høyere enn etniske nordmenn, for å si det slik. Men det har kanskje ikke noe med antirasisme å gjøre?

Antirasisme bør vel egentlig være uavhengig av etnisitet? Innvandrere har vel færre problemer i det norske samfunnet, enn tidligere, det som er større er kravet fra omverdenen og en selv om å lykkes. Det å kombinere jobb og interessante studier og kjernefamilien, OG uavhengighet, og kravet om utseendet er plagen hos innvandrere i 2014. Kanskje jeg er blind for hvordan det er i dag, kanskje det er mye grums jeg ikke ser. Likevel: Toppledere med innvandrerbakgrunn er det svært få som fnyser av...

(Eller hvordan Audun Vinger svarte Fett sine spørsmål om feminisme).

>

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden