tirsdag, desember 10, 2013

Å utvide bildet

I går tok jeg toget fra Manhattan et par timer oppover langs Hudson-elva. Jeg satt og så ut av vinduet, på gammel industri, på store områder uten tegn av folk, med tynn vinterskog med nedfalne trær som ikke ville fyre i peisen med, med bekker og små vann med is på, de typiske høye brune stråene, et og annet gammelt industriområde, gamle villaer med god avstand fra hverandre, dette var landsbygda. Og så noen småbyer før vi nådde Albany og snudde nedover igjen.

Det kjennes som New York ble mye større. Upstate, der Don og Betty bodde, der Meryl Streep og Robert de Niro tok toget i Falling in Love, dit nederlenderne kom, det fins referanser, jeg har sett stedene på fim. Jeg ser dem fortsatt på kart, slik jeg kan sitte og stirre også på Long Island, på Hyannis, Marthas Vineyard og andre områder i verden.

Når jeg får sett et sted på ordentlig, sett med mine egne øyne, uten den avstanden som et tv-apparat eller et ark i et blad gir, så forvandles denne delen av virkeligheten som jeg har gjort meg forestillinger om, fra å være et "at" til å "være i meg". Jeg tror dette er en riktig beskrivelse av følelsen. Jeg visste at stedene fantes før også, men nå har jeg sterkere, mer mangfoldige og aktive forestillinger om dem. Jeg kan hente frem en bredde av opplevelser på et øyeblikk nå, hvis noen nevner området over Manhattan.

Følelsen jeg er på jakt etter å gripe fatt i minner om hukommelsen om da jeg fødte. Lenge var fødselen i meg, etter noen år husket jeg den ikke på en direkte måte, jeg bare visste "at" det gjorde veldig vondt.

Jeg vet ikke om jeg har tungt for det, men jeg syns det er mye vanskeligere å forstå noe hvis jeg ikke får sniffet på det i virkeligheten.

2 Kommentarer:

Anonymous Hege sa ...

Det er så rart. Når du skriver om "vinterskog" og "vann med is på", så tenker jeg at det må være feil. Jeg vet jo at det er vinter også på dine kanter, men mitt hode er så prega på at det er sommer når man er på tur, - at det kortslutter når jeg skal lage reisebilder med is og snø inne i hodet mitt.

Så teit.

11 desember, 2013 22:11  
Blogger fr.martinsen sa ...

Men logisk og interessant også. Jeg ble litt overrasket selv også, for på Manhattan har det riktignok snødd et par ganger, men den er blitt helt borte samme dag. Byen ser ut som vanlig.

12 desember, 2013 01:01  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden