torsdag, desember 20, 2012

De var totalt ukritiske: Sri Chimnoy

I dag skriver Stanghelle om Sri Chimnoy-monumenter i Norge som skal taes ned. Og bra er det. Men jeg har fulgt dette tøyset fra det startet, og jeg syns de som lot seg lede inn i det slipper vel billig unna.

Det var i 1993 at Oslo kommune satte opp en plakett på Oslo Havn, står der fortsatt, om at dette var verdens første Sri Chimnoy-havn. Jeg fikk den samme pressemappa som alle andre ble presentert for den gangen. Der sto skolesjefen i Oslo med armen rundt Sri. Godal og Jagland og Giske og halve regjeringen sto med en Sri-fakkel plantet i neven.

Majorstuen skole skulle slippe til Sri Chimnoy på skolen og jeg ringte til rektor for å spørre hvorfor. Og hvem er Sri? Sri Chimnoy preket fredsbudskapet, så ullent var det. Rektor visste ikke helt hvem Sri var, men slapp ham inn fordi det var fred og fordi skolesjefen i Oslo gikk god for ham. Skolesjefen i Oslo gikk god for Sri fordi den forrige skolesjefen figurerte på et fotografi med ham.

Det tok oss ikke lang tid å sjekke ut denne fyren, en sektleder og pengesjarlatan som blant annet misbrukte FN-logoen. Åse Kleveland var den eneste på ringerunden vår som hadde stusset. Hun ba statssekretæren sjekke hva slags organisasjon dette var og svarte så neitakk.

NRK lagde en sak på dette og jeg vet ikke om det var derfor, men den fredsflammen som skulle fyres opp i Oslo Havn ble flyttet til det private området Aker Brygge, der det etterhvert kom opp en tacky gullstatue av fyren. Oslo kommune unngikk å bli en Sri Chimnoy fredsby, men det var bare fordi dette var "ett utmerket formål på linje med mange andre" (se bystyrets saksdokument).

Plaketten ble stående på offentlig grunn, står der fortsatt. Svinesundbroa ble Sri Chimnoy fredsbro, Arnardo ble Sri Chimnoy fredssirkus og det var gateløp i Sri Chimnoys fredsnavn.


Klikk bildet større og les teksten.

Så når Stanghelle skriver: Over hele landet ble politikere, næringslivsfolk og byråkrater lurt trill rundt av et ullent fredsbudskap i kombinasjon med manglende vilje til å stille enkle og kritiske spørsmål, så syns jeg han er litt for grei kar. De ble igrunnen ikke lurt trill rundt, de la seg flatt ned og logret fordi det sto "fred" på mappa og annet finfolk hadde latt seg avbilde.

Og det stemmer altså ikke helt, det Stanghelle fortsetter med:

Nå skal alt dette fjernes. Det skyldes noe så enkelt som at Vårt Land stilte de mest elementære av alle journalistiske spørsmål: «Hva?», «Hvem?» og «Hvorfor?». Da begynte forlegne makt­institusjoner over det ganske land en systematisk nedrigging av denne gurudyrkelsen.

Ingen andre hadde rettet disse avgjørende spørsmålene til den lille gruppen med norske Sri Chinmoy-tilhengere som på 90-tallet over­beviste den ene myndighetsperson etter den andre om disse prosjektenes fortreffelighet.


De var faktisk stilt, og oppfattet også. De ble bare oversett, pinlig nok. Og når Aftenposten avslutter med:

Det er en gammel sannhet at verden vil bedras. I alle fall gjaldt den før Google. Eller som en av de forførte, tidligere Bergens-ordfører Ingmar Ljones (KrF), selv formulerer det: «Det ville være mye lettere å sjekke slike ting i dag».

Så må jeg dessverre si nei. Det var svært lett å sjekke det den gang, det tok en liten halvtime og bare en kikk på promomaterialet sa meg at det ville være verdt det.

5 Kommentarer:

Anonymous Hege sa ...

Og ingen ting av dette hadde jeg noen gang hørt om, - så takk for informasjonen.

20 desember, 2012 22:59  
Blogger fr.martinsen sa ...

Det er en oppsiktsvekkende historie som har irritert meg hver gang jeg kommer på den. Det er ikke så sjelden faktisk. I sommer de to gangene jeg gikk ut på tuppen av Aker Brygge og så dette monumentet av menneskelig ekstrem slapp tenking og folk foran som trodde det var Dalai Lama.

Da fikk de en bitteliten tale fra meg.

21 desember, 2012 10:50  
Anonymous Annette sa ...

Merker at jeg blir smittet av forferdelse av at det går an, får passere så lenge. Så flaut, så pinlig. Og jeg kjenner denne typen så godt, altså disse slapphodene som ikke er så nøye så lenge ting er koselige. Gaaaah!

22 desember, 2012 16:36  
Anonymous Anonym sa ...

Stanghelles kommentar er tydeligvis skrevet på bakgrunn av Vårt Lands arbeid med saken i tre oppslag i november/desember. Er ikke sikker på om du har fått med deg de artiklene?

25 desember, 2012 14:16  
Blogger fr.martinsen sa ...

Nei, har ikke det. Så han refererte til Vårt Land og nyhetsgooglet Sri Chimnoy uten å få andre norske treff.

25 desember, 2012 19:33  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden