fredag, juni 01, 2012

Musikk i Nordland, MINensemblet

I går kveld var jeg på Havresekkens overraskelseskonserter på Sjøfartsmuseet på Bygdøy. Jeg ble så begeistret for MINensemblet. Hadde ikke hørt om dem før. Hvorfor har ingen fortalt meg dette? Har jeg ikke fulgt med? Nå sier jeg det til deg: Får du sjansen til å se og høre MINensemblet, gå av gårde. Ta med deg, ungene dine, mora di. De passer i alle aldre og de fleste tilvenninger til musikk. Litt tøysete må man nok være selv forresten, for å sette pris på dem. Men ingen kjeder seg.

MINensemblet var en mannegjeng med klassiske instrumenter + en datamaskin. De minnet meg om Gilbert&George, i dressene sine, med tydelige briller alle sammen og den absurde tilnærmingen til forestillingen.

De minnet meg om Fläskkvartetten også der de fløyt mellom genre med fiolinene og kontrabass, saksofon med mere, og datamaskinen med spolebåndsdeskel som fyrte av soundbites. La oss kalle dem verbale snutter heller. Biter fra gamle, amerikanske reklamefilmer, spøkelseslyder. Lyder, blandet med resten av orkesterets instrumenter. Og hyl. Orkesteret hadde en indianerangrep-periode innsatt med hyl og indianerbevegelser. Dere skjønner hvilke jeg mener, slå seg på munnen. Det var trompet med sordin.

Hele tiden, fra de begynte å komme inn på scenen til de gikk igjen brøt de ut i mimikk. Stumfilmoverdrevne bevegelser, fjes som sperret seg opp i forbauselse når sidemannen kom med uventet lyd, munner som sleiket seg og sultne kjeveparti når de spilte om kannibaler. Når de bukket begynte de ikke der hodet går rett opp fra ryggsøylen og bukket seg nedover mot magen. De la hodet bakover og tok et raskt bukk tilbake til utgangsposisjon. Det var en mann som spilte "trommer" med skoene sine på hendene, liggende på kne på gulvet. Det var fint å høre på, ikke bare morsomt.

Her er ordene MINensemblet velger når de forteller om forestillingen jeg så i går. Er du i Bergen og forter deg så når du nattjazz med dem i kveld i Korskirken. MINensemblets side Under er en videosnutt fra forestillingen.





God-kameraet var utlada. Alltid er det noe.

Men Havresekken selv la seinere ut bilder

MiNensemblet

De har Anne Vesaas tatt og jeg har fått lov til å legge dem ut her, og du finner flere av dem her.

MiNensemblet

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden