søndag, september 18, 2011

Joan Didion, en novemberbok

I 2005 ble boken der Joan Didion skrev om mannens død en bestselger. Like etter at den var skrevet ferdig døde den voksne datteren. Joan Didion har skrevet om dette også og Blue Nights kommer i november.

Christopher Hitchens har skrevet en kort tekst om boken som skal komme i Vanity Fairs oktobernummer. Reklamen for dette, sammen med opplysningen om at Annie Leibovitz hadde tatt bildet (som du kan se under), fikk meg til å jakte på bladet på Narvesen på min vei forbi på morgenene. Men jeg kom meg likevel ikke til å legge ut denne informasjonen før artikkelen var lagt ut på nett, nåja. Artikkelen var mager syns jeg.

Finally, perhaps we all remain unknown to each other. Seamlessly woven in are incidents Didion sees as underscoring her own age, something she finds hard to acknowledge, much less accept, skriver forlaget.

Christopher Hitchnes selv har kreft og skrev om det i septembernummeret av Vanity Fair, akkurat i dette sitatet mer spesifikt om krigsmetaforene folk har en tendens til å bruke når de vil oppmuntre en til å hente krefter i idéen om å slå tilbake kreften, vinne kampen: Allow me to inform you, though, that when you sit in a room with a set of other finalists, and kindly people bring a huge transparent bag of poison and plug it into your arm, and you either read or don’t read a book while the venom sack gradually empties itself into your system, the image of the ardent soldier or revolutionary is the very last one that will occur to you.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden