fredag, september 30, 2011

Google og meg

Jeg har lagt merke til Google+s politikk mot anonyme/psevdonyme brukere, men ikke festet meg ved det før i dag. Jeg skal jo bare teste google+ litt, har jeg tenkt.

Men så leste jeg Kristine Løwes artikkel i VG:

Googles regelrette krig mot anonyme brukere, brukere som Googles styreformann Eric Schmidt har sagt ganske klart fra at ikke er velkomne på Google+

Mange som har brukt pseudonymer og kallenavn på Google-kontoen sin har opplevd å blitt fjernet fra Google+ i sommer, en del har også mistet tilgang til alle andre Google-kontoer, som Gmail og YouTube, i prosessen.


Dette kan få store følger for arbeidet mitt. Jeg har brukt google-redskaper hele veien, jeg har foretrukket dem, ofte fordi jeg syns de er mer intuitive å forstå enn konkurrenters. Så bloggen min er lagd ved hjelp av google-redskap, jeg har epost på gmail, jeg skriver tekster og deler dem ved hjelp av googledocs, hver dag åpner jeg pc-en til mitt igoogleoppsett, alt med samme innlogging: psevdonymet mitt.

Og slik vil jeg ha det

Jeg vil selv bestemme over hva jeg deler i offentligheten på hvilken måte.

Og nå er jeg irritert

Jeg ble ikke lettere til sinns etter googling som førte meg til Guardians fugleblogger (!) GrrlScientist som fikk et liknende sammenvevd system som mitt stengt av Google nylig.

A week ago, I was stunned to discover that my entire Google account -- gmail, reader, blogger, Google documents, YouTube, Google Plus (G+), etc. -- was suddenly suspended because their system "perceived a violation."

Violation? Me? Wha?? I was completely baffled.

Whilst I tried to learn what the problem was, this suspension created a communication blackout that affected my entire life. In the end, I was forced to give up my telephone number to Google so they could text me a numerical code that I could use to unlock my gmail account.

Fortunately, at this point in my life, I have a personal telephone number -- which I eventually and reluctantly provided to them in exchange for renewed access to my gmail account. But my G+ account remains locked and inaccessible, even now.

Du kan lese hele innlegget her.

Jeg er usikker på hva jeg skal foreta meg annet enn å være irritert. Skal jeg slette google+kontoen min for å minimere sjansen for at resten av meg blir slettet, jeg er uansett ikke begeistret for G+ foreløpig. Skal jeg venne meg til tanken på å måtte slå opp med google for godt og finne meg egne, andre redskaper? Vet ikke.

7 Kommentarer:

Anonymous marianne. sa ...

Jeg aner ikke om de har rett til det pga ett eller annet man har "agreed" på ett eller annet tidspunkt. Men det virker utrolig unødvendig.
Selv er jeg for øyeblikket mest provosert over at min datter (som har begrenset radius på nettet foreløpig) til stadighet blir spurt om telefonnummeret sitt når hun logger seg på gmailen sin. Hun er fortsatt på stadiet der hun tror hun må gjøre som "de voksne" sier, og er fersk eier av eget telefonnummer. Det får meg til å tenke at Google er litt sånn ekkel mann på nett som stiller impertinente spørsmål om småjenters personlige info.

30 september, 2011 20:05  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg husker sannelig ikke hva jeg har agreed to.

Det virker fornuftig å enten ha et telefonnummer eller en annen epostkonto som man kan ha som reserveløsning til å oppnå kontakt med Google på hvis noen skulle bryte seg inn i ens g-mail, eller?

Gmail spør forresten ikke meg om mobilnummer. Pussig.

30 september, 2011 20:19  
Anonymous Marianne. sa ...

Hun har en alternativ e-post (min) som er backup, registrert da vi opprettet kontoen. Spm om telefonnummer har jeg også fått noen ganger ved pålogging til ulike google-tjenester. Jeg opplever det som mas om mer personinfo når man allerede er knyttet til (minst) en adresse utenfor google, og spm kommer opp flere ganger.

01 oktober, 2011 08:09  
Anonymous Heming Leira sa ...

Når en gikk med å opprette en Google+ fikk en beskjed om at en kun kunen bruke "Virkelige navn". Bedrifter eller organisasjoner kunne f.eks. ikke opprette sider.

Undertegnede opprettet Sognsvann Rundt Medsols side (et løp) men ble samtidig med at Google+ ble åpnet for alle bedt om å gjøre om navnet eller slette siden.
Jeg valgte det siste.

Jeg har ikke mistet min Google-konto.

Google har sagt at de åpner for Bedriftssider i løpet av året.

Google har hele tiden vært åpne på sin navnepolitikk.

Det har rast store diskusjoner om dette på Google+.

Hva Google ender opp med når det gjelder hva de vil tillate av navn gjenstår å se.

De har tillatt Madonna og Lady Gaga mens andre som har et annet navn enn sitt eget som Merkenavn og er mer kjent gjennom sitt Merkenavn enn sitt eget (som Madonna f.eks.) har måttet fjerne kontoen eller endre navn.

01 oktober, 2011 10:08  
Anonymous Heming Leira sa ...

Et meget godt (og meget langt) innlegg om bruk av Pseudonymer, Annonymitet og virkelige navn finner du på Google+ .

https://plus.google.com/u/0/101445610058909769378/posts/8S1X3iRTgm3

01 oktober, 2011 10:28  
Blogger fr.martinsen sa ...

Fikk ikke lenken til å virke.
Jeg syns denne teksten i bloggen Marias Metode er klargjørende.

01 oktober, 2011 10:38  
Anonymous marianne. sa ...

Mange har skrevet godt og overbevisende om anonymitet. Det bør være en menneskerett så lenge man oppfører seg skikkelig, mener jeg. Man bør evt. ha muligheten til å registrere bruker med psevdonym, så får de heller hive en ut hvis man går over streken for mange ganger.

01 oktober, 2011 21:44  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden