torsdag, juni 19, 2008

PJ Harvey, ah operaen!

For en akustikk og for en sal.
Jeg var på PJ Harvey-konsert i operaen i kveld.

Det var bare PJ Harvey selv og et piano og el-gitaren og den akustiske ... og et munnspill og et gammelt strengeinstrument og en trommeboks-sak og så salen.

Jeg har aldri hørt en så fin lyd før

Jeg kunne høre den stilleste lyd:
et glass som ble satt forsiktig ned på pianoet,
hun som gikk på gulvet. Og den vrengeste lyd på el-gitaren var så full av lyd! Den lyse stemmen hennes helt oppe i de høye tonene og den mørke hese stemmen,
de mørke tonene i gitaren.

Og romlyd, det var masse romlyd

Som dere skjønner at jeg prøver å si, jeg har aldri vært på konsert og hørt en så god lyd før. Du vet, jeg har vært i konserthus og operasaler, men det har vært på musikk som ikke har hatt så stor betydning for meg og der jeg ikke har erfaring til å kjenne god lyd fra dårlig lyd. I dag var det anderledes.

Nå vet jeg hvordan entrecote smaker

Og derfor er jeg for første gang sint på operaen.
For nå skjønner jeg at jeg må spise billige sommerkoteletter bare fordi jeg liker en spesifikk type musikk.

Ah, jeg har vel forsvart operaen!

Hvorfor skal ikke de som liker opera få et hus bygd spesielt for sitt akustikkbehov, har jeg sagt. Nå skjønner jeg at det er ikke sånn. Operaen er riktignok spesialbygd akustisk for operamusikk,
men den er også mye bedre for andre typer musikk.


Og den er utrolig pen

Den er så fint bygd, og har så fine og varierte materialer,
ulike tresorter, vinduer med utsikt til havet i uventede hjørner, blindeskrift eller er det morse på ytterveggene.

Sentrum Scene er pen også på et mer fattigslig vis men der er det Olav Thon som skal ha inntjening av pengene sine.

Det var noen, for meg kjedelige sanger i konserten,
og da tenkte jeg på dette og ble sinna.



Et bilde av det fine interiøret med det slappe kameraet mitt
og slappe meg som tok bildet.

Posten jeg skrev før jeg gikk på konsert, med set-list fra en konsert i februar og lydlenker på mange av sangene.

Fredag morgen:
Enig med Dagbladets anmelder, nå er det bare å ringe til Tom Waits og Nick Cave.. (Jeg hørte Nick Cave i Spektrum for litt siden, det var ikke akkurat en akustisk fest)


Lørdag morgen: Her er et bilde fra konserten som stiant på underskog har tatt og latt meg bruke.

3 Kommentarer:

Blogger M. sa ...

misunner deg! var for sent ute med billetter. men til gjengjeld så jeg nick cave i en liknende setting i et gammelt teater i dublin for ti år siden, er det en slags trøst? har lagt ut et fantastisk cohenklipp fra konserten i dublin sist uke. skal du på konserten på bislett? jeg er spent. og på en måte både med og uten forventninger.

20 juni, 2008 08:15  
Blogger fr.martinsen sa ...

Takk for Cohen-klipp, skal kose meg med det når jeg kommer hjem.

Jeg er usikker på det med Bislett. Jeg tenkte i utgangspunktet ikke og har ikke kjøpt billett. Men kanskje hvis været er fint?

Jeg begynte å snuse på å ombestemme meg da noen snakket om den her om dagen.

Kan man stå foran på gresset? Jeg er ikke noe glad i å sitte tilbakelent langt unna på tribunen.

20 juni, 2008 09:36  
Blogger M. sa ...

vet ikke helt. vet bare at vi kjøpte billetter da de ble lagt ut, og håper at de derfor er ok. vet at det ligger noen såkalte unummererte billetter ute nå, men vet ikke hva de vil si, egentlig. bare håper han skal lese/sitere mye fra book of longing.

20 juni, 2008 09:57  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden