tirsdag, mars 18, 2008

spam-annonser på bibliotekside

Fylkesbiblioteket i Buskerud kan man legge inn kommentarer i artiklene. De stoler åpenbart på at "kun registrerte brukere kan skrive kommentarer". Det burde de ikke, for se her..
Sex-annonser tilbake fra januar ligger på sidene.

Eller på siden fra bibliotekdagene på Rødberg
Eller hør biblioteksjefen i Drammen?

De røkter ikke kommentarfeltene sine på andre måter heller:
Jeg vil sætte pris på, I sletter disse kommentarer, når jeg har fået svar.. Damen har verken fått svar eller er slettet.

4 Kommentarer:

Blogger Swazi sa ...

Har du sendt mail om dette til fb? Hvis ikke kan jeg ta det videre hvis du vil.

19 mars, 2008 15:13  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg har gjort det.

19 mars, 2008 15:15  
Blogger Jannicke Røgler sa ...

Hei!
Jeg ble gjort oppmerksom på ditt innlegg om fylkesbibliotekets blogg. Vi har hatt et par tilfeller av spamming. Nå har jeg fått slettet alle spor etter "Mike" i bloggen. Flott om fylkesbiblioteket blir gjort oppmerksomme på slike tilfeller. Men selvfølgelig har vi et ansvar i å røkte vår blogg. Beklageligvis har det ikke skjedd i dette tilfellet. Vi har i utgangspunktet høy sikkerhet, fordi man må registrere seg for å få lov til å skrive innlegg, men vil du lage djevelskap får du det tydeligvis til likevel.
Hilsen Jannicke

24 mars, 2008 20:28  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hei!
Fordi jeg er opptatt av kommentarfelt på nett, og ikke er glad i hindere mellom lesere og nettsted, som moderering og registrering, ble jeg interessert i spammen til Fylkesbiblioteket.

Jeg syns det er en uting med slike hindere, og jeg ville gjette at bibliotekets "problem" er få kommentarer, ikke for mange. Og at spamkommentarer bør la seg filtrere bort.

En annen sak jeg er opptatt av er at de steder som har kommentarfelt bør være aktive i dem, svare når det er spørsmål, men også ellers, legge en kommentar som gjør at leseren skjønner at hun er blitt lest. Det øker følelsen av at man kommuniserer med noen og øker lysten til å fortsette samtalen. Som det er utenfor nettet, når vi snakker sammen.

Dette er sikkert ikke nye tanker for deg, men vi kan jo bli lest av fler.

Jeg skulle f.eks ønske meg at journalister og artikkelforfattere på nett gjorde dette.

24 mars, 2008 20:58  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden