onsdag, mars 12, 2008

Bildebrev 5

På Lower East Side på Manhattan, under Houston og Bowery, ligger restaurantkjøkkenutstyrgata. Det er stilig. Som vi har bokgate i London, som Møllergata i Oslo har lyst til å være møbelgate så er det en spesialisert gate for restaurantkjøkkenutstyr i New York.


De gatene som gir restaurantkjøkkenutstyrsgata dens adresse ga selvtilliten min en så på trynet. Houston skal ikke uttales justn,
som byen, men haustn (tror jeg det var).

Og Bowery var enda verre

Jeg var såpass norsk i uttalen min av båvveri at mannen bak bardisken ikke skjønte hva jeg sa selv etter at jeg hadde ropt det til ham flere ganger. Broadway? Nei. Aha: baaaoooery?

Man må slenge på all sin nordnorske vulgære overdrivelse,
det grøsser i min møysommelig opparbeidede oslodannelse.


Det hjelper ikke med oslodannelse når folk ikke forstår deg.


Nåja. Det var ganske mange butikker av denne typen der nede.
Noen med hjelpespråk på skiltet, her kinesisk.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden