mandag, februar 11, 2008

Jeg leste Siri Hustvedt

På lørdag kjøpte jeg to bøker av Siri Hustvedt, en bare fordi den var så billig, en fordi jeg hadde tenkt å spare på den til en reise.

Jeg leser hele tiden på noe. Jeg får ikke til å sovne uten og på den måten blir det jo en del ord. Som regel liker jeg det jeg leser bare måtelig. Jeg prøver på mange bøker og legger mange fra meg,
det er noe feil med måten setningene er formet på.

Endel bøker får jeg til å ete i meg uten at de etterlater seg noe ekstra, ikke engang mens jeg holder på, men jeg er forsåvidt fornøyd med at jeg er sulten i det minste.

En sjelden gang oppdager jeg en ny forfatter og kan lese meg gjennom hele forfatterskapet, hvis jeg er heldig virker de andre bøkene også.

Nå er jeg ferdig med den som var så billig. Det er den første boka Siri Hustvedt skrev "Med bind for øynene".

"Lily Dahls fortryllelse" og "Det jeg elsket" likte jeg også. Men denne, "Med bind for øynene" likte jeg fra første setning. Den gikk rett inn og det er trist å være ferdig.

Jeg mangler ord, eller forståelse, for hvorfor. Jeg kan ikke gjøre rede for det. Jeg legger merke til at folk rundt meg gjerne kan det.

Jeg har bare tatt en kikk på den boka jeg skulle spare.
På første side skriver hun om ordet "hist", det norske ordet altså. Jeg fortet meg å legge den fra meg. Jeg vil vente litt. Men jeg vet ikke hva jeg skal nøyes med i mellomtiden.

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Jeg angrer alltid når jeg kaster meg over en ny bok av samme forfatter, fordi jeg likte én så godt. De flyter sammen til en suppe, jeg er ikke noe flink til å huske dem fra hverandre. Men det er kjempevanskelig å vente.

12 februar, 2008 09:08  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg er aldri flink til å huske noen bøker fra hverandre, så det har jeg gitt opp litt. Jeg går for opplevelsen.

Men jeg har det sånn som du nevner tror jeg med film, at hvis jeg likte en film godt vil jeg ikke at en annen opplevelse skal smitte inn på den følelsen jeg fortsatt har etter filmen.

12 februar, 2008 09:56  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden