lørdag, februar 17, 2007

Akkurat nå 12

Akkurat nå kom jeg hjem fra en handletur i byen.

Jeg er ikke en sånn shoppingjente

Men i dag tok jeg trikken til byen for å søke overfladisk moro.

Jeg kom hjem med bøker og, ja hvordan skal jeg si det.
Jeg er plaget med en eksklusiv smak. Jeg ender alltid med å nappe i det dyre plagget som er designersydd og stoffet er av god kvalitet og alt det der. Før jeg har sett på prisen.

Men jeg hadde ikke den antenna på i dag,
ikke i strømpebuksebutikken.
Så jeg fant frem den jeg skulle ha og da ekspeditøren spurte om hun kunne friste med noe av det som var på salg. Jo takk gjerne.
Og så valgte jeg den fineste og tok frem kortet og betalte.

Den hadde kostet 1719 kroner.
Jeg ante ikke at det fantes så dyre strømpebukser.
Flaks for meg at den var på salg ha ha ha ha.


Den er så fin at den ikke bare ligger i en pose men i en eske.

16 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Å gud bedre!
Hva måtte du betale for den?

17 februar, 2007 16:49  
Blogger fr.martinsen sa ...

859.50

17 februar, 2007 17:29  
Blogger Maren sa ...

Hallo? 859.50 for en strømpebukse?

Da antar jeg at du kommer til å vandre i strømpebukse, og KUN strømpebukse, de kommende ti årene?

17 februar, 2007 17:34  
Blogger Einar sa ...

Hva slags bøker kom du hjem med, da?

Jeg var også en tur i byen i dag og har kommet hjem med Samlede dikt av Kjell Heggelund og et utvalg dikt og prosa av Paul Celan. Heggelund hørte jeg forresten lese opp dikt på Mono forleden.

Jeg blir glad av å kjøpe bra bøker, rett og slett. Er nok litt enkel sånn.

17 februar, 2007 17:47  
Blogger fr.martinsen sa ...

859.50 ja, og tenk på at den kostet det dobbelte for et par uker siden...

Den strømpebuksa må vare resten av livet tror jeg hvis det skal være noe rettferdighet i verden. Men det er det jo ikke.

Bøkene var "Tre dagbøker" som jeg ligger på magen i senga og leser nå, måtte bare en snartur opp og lage te. Det er Ingmar Bergman, kona som dør av kreft og datterns dagbøker som er flettet sammen.

Så var det Everyman av Philip Roth som også handler om alderdom og død. Hans H. Skei skrev om den i avisa, og da fikk jeg lyst til å lese den.

Jeg leser ikke bare bøker om døden altså. Jeg leste f.eks den boka om Se og Hør i uka som gikk også...
Og den mammaboka til Lindmo/Vaagland.

Den siste boka var Susan Sontags Om Fotografi. Som jeg hadde lånt på biblioteket og som jeg måtte levere tilbake før jeg var ferdig. Men den likte jeg så godt at jeg ville kjøpe den, og ha den selv.

17 februar, 2007 19:03  
Anonymous Anonym sa ...

859.50??
Du kunne fått ca 61 poser biler for den prisen!!

17 februar, 2007 21:32  
Blogger othilie sa ...

Ha-ha! Jeg skal ikke nevne prisen på strømpebuksa. Jeg har lært meg å sjekke prislappen ellers ville jeg havnet i samme situasjonen som deg hver gang jeg går ut av døra.

Jeg faller uten tvil for det lekreste; de beste kvalitene i stoff med gjennomtenk og litt annerledes design, og det gjelder alt. Jeg burde vært uhorvelig rik men har innsett at jeg ikke er det og derfor er alt gjennomsnittlig anonymt IKEA, LaMote og H&M... Jeg lever og ånder for å forsone meg med det, he-he.

For kunne jeg levd godt med å ha ur-dyre ting på og rundt meg????

18 februar, 2007 09:41  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hei Sissel.
Regner du alltid om verdi i godteribiler?

Jeg tror jeg nå skal begynne å regne alt om i strømpebukser. En flytur til Bodø? Det går gjerne en strømpebukse på det.

Hei Othilie.
Nei ikke si det tallet en gang til.

Kunne du levd godt med ur-dyre ting? Ja kunne du ikke det da? Jeg kan det, jeg lever bedre med parmaskinke enn salami syns jeg.

En gang falt jeg for en kjole, den kostet 25.000. Hvis jeg hadde hatt de pengene og jeg hadde passet den kunne jeg nok kjøpt den. Da hadde det blitt KJOLEN. Jeg hadde ikke lurt på hva jeg skulle hatt på meg mer.

Jeg er også en prislappsjekker, det er bare i strømpebuksebutikk jeg ikke har guarden på, før nå.

18 februar, 2007 10:38  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg likte den Sissel-omregninga veldig godt. Slik vil vi se mer av! :D

18 februar, 2007 22:19  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg tror jeg hadde sett forskrekket på damen og sagt "nei, vet du - den er faktisk alt for dyr", og så gått min vei. Fatter ikke at du tør å bruke en strømpebukse til den prisen ;o)

19 februar, 2007 11:49  
Blogger fr.martinsen sa ...

Det ville jeg antakelig gjort også, under normale omstendigheter, men jeg var i et underligt humør, og hadde bare et kvart sekund å tenke på, for jeg skulle akkurat til å dra kortet.

Og det eneste jeg tenkte var: ka farsken.

19 februar, 2007 14:12  
Blogger Skorpionkvinnen sa ...

Litt sånn "ka farsken" holdning er deilig av og til, særlig hvis man innerst inne vet at man likevel klarer å betale NRK-lisensen, huslån og andre begredelige regninger...
Jeg var også på salg nettopp, byens litt mer ekslusive klesbutikk for damer har et restestativ som det av og til er morsomt å ta en titt på, jeg har gjort noen skikkelige varp der. Denne gang hang den lekreste lille sorte fløyelskjole fra Sophie Faro der(skrives det sånn mon tro?). Str 36, det passer IKKE til meg. Men den var satt ned fra 1990,- til 298,- og jeg tok den med hjem og lot datter, 15, få prøve. Den satt som et skudd, nå har hun rålekker "klassisk lille sorte" som hun forhåpentligvis kan bruke i årevis fremover.
Ellers er jeg så heldig at min venninne jobber hos importøren til de noen av de lekreste strømpene og undertøyet som selges her i landet - en gang i året har de supersalg, dermed får jeg kjøpt leeekre strømper for en billig penge :-))

19 februar, 2007 17:05  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg er fornøyd med at du tok det forbeholdet "hvis man ellers vet at man kan betale regninger" - for javisst. Jeg har levd i flere år og vurdert når jeg kunne kjøpe strømpebukse til ungen min, og det er ikke en overdrivelse engang.

Jeg husker hvordan det var.
Kanskje det er derfor jeg er så nytelsessyk.
Eller hvis vi skal se på det med et positivt blikk: kanskje det er derfor jeg aldri slutter å nyte min parma, eller bare det å kunne legge alle regninger til forfall uten nærmere tanke for det.

Men det var et øyeblikk der på trikken hjem at jeg så på meg selv med blikket fra noen år tilbake og tenkte herregud.

Men, det var bare et lite sekund.

Og det verste er, at jeg lurer på om jeg skal gå tilbake når Kenzos vårkolleksjon kommer nå hvert lyeblikk.

Kan det ha gått galt med meg?
Antakelig, ha ha.

19 februar, 2007 17:35  
Blogger Skorpionkvinnen sa ...

Nei, Fr.Martinsen, jeg kan på ingen måte tro at det har gått galt med deg! :-)

19 februar, 2007 17:44  
Anonymous Anonym sa ...

Uten å nevne prisen enda en gang (for nå vet vi alle hvor mye frøken martinsen betaler for strømpebuser)for det så mye at jeg blir svimmel bare av å tenke tallet, vel så må jeg si at det er slike øyeblikk det er godt å være mann...

19 februar, 2007 23:17  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg vil ikke si det er en klassisk kvinneøvelse å kjøpe strømpebukse til 859.50.

Forøvrig, har jeg møtt menn som har brukt 859.50 til noe som ikke er strengt tatt nødvendig, bare gøy.

20 februar, 2007 17:22  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden