torsdag, januar 25, 2007

I`ll drink you under the table

In english

Julia Olivarez

Se på hun. Ser hun ikke tøff ut?
Jeg har også pannelugg.
Jeg har briller som likner,
fikk dem i Berlin.

Det er ikke det at jeg ikke har hørt om MySpace (nå bruker jeg snart kursiv like mye som John Irving,
og han bruker den litt mye faktisk).


Jeg har jo akkurat oppdaget gledene ved YouTube ordentlig. Håper det har gledet noen av dere også. Hvertfall meg.

Jeg har alltid vært seint ute med mye, tidlig ute med en god del. Fordelen, hvis jeg kan være såpass pretensiøs, er at jeg ikke ser ut til å stanse helt opp.

Men i alle fall.

Det jeg egentlig ville si

var at jeg oppdaget MySpace ordentlig nå, tilfeldig.

Jeg fikk lyst til å sjekke ut Julia Olivarez via siden til The Eyeball Kid.

Han har en fanside om Tom Waits,
og han skrev at Julia Olivarez gjør en cover på I wish I was in New Orleans.

Det er en av mine gamle favorittsanger av Tom Waits.

- I`ll drink you under the table...

Jeg har allltid en indre jubel (mind you) av å tenke på den sangen i gitte stunder. Frasen er så fin, rytmen, og den biten av teksten så deilig hovmodig. Hør den inni hodet ditt med sånn oppesen svart mama-babe-stemme:

- I`ll drink you under the table...

That`s me

Dessverre er det få som verdsetter slike kvaliteter hos en kvinne these days, jeg pleier å beholde den i hodet mitt.

I alle fall.
Jeg oppdaget Julia via Eye Ball Kid, jeg googlet henne og kom rett inn på hennes sted på MyPlace.

Hør på en av sangene der, gjerne Seventeen.

Jeg hørte på sangene og sjekket vennene hennes og der var Tom Waits.

Og jada, jeg visste det fra før. At folk har fan-objektene sine som venner på MySpace men jeg hadde ikke tenkt på at det kunne være noen av mine.

Så hey Tom,
hey
Laurie,
hjertet mitt banker i alle fall.

Og hey Julia!
Den som har Tom Waits og Kurt Weill som helter er en venn av meg.

Jeg lurer på om han er innom der selv, når han kjeder seg eller er trist eller er syk.

Eller om det bare er promodamen som logger seg inn som han. Hva tror du?

Og dessverre, ikke funket lyden på den glade anmeldelse Eye Ball Kid hadde lagt ut, ikke funket Tom selv med Wish I was in New Orleans i den versjonen som lå på You Tube, det var en så straight versjon, så her får du en annen sang med Tom som trøst.

Megafonen og bevegelsene er nok syns jeg.

3 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Artig at du nevner Kurt Weill, da! Skal nemlig ha en forestilling i slutten av mars med musikk og tekster av Weill, Brecht og Brel! Så, ja, han er en helt! :) Og kom til Trondheim og se/hør "Wræl - Weill, Brecht, Brel"!

26 januar, 2007 00:36  
Blogger fr.martinsen sa ...

Weill er absolutt min helt og har vært det i mange år.

Hva slags forestilling er det?

26 januar, 2007 00:41  
Anonymous Anonym sa ...

En liten kabaret med to sangere/skuespillere og en på trekkspill. Vi har satt sammen et program av noen av Weills sanger, fra Tolvskilling og noe annet, en del tekster av Brecht og noen av Brels sanger. Det meste synges på norsk (bokmål, nynorsk, dialekter), noe på engelsk og én på fransk. Forestillingen blir i overkant av en time.

26 januar, 2007 16:27  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden