søndag, desember 24, 2006

På juletur

Det er rart med det, det føles dumt å blogge dette nå, rett før hele folket samler seg til julemiddag, selv om jeg akkurat kom hjem fra turen jeg vil blogge om. For ingen leser meg .

Du kan lese det i morgen, og late som turen var da?
Det blir ikke helt det samme ser det ut som.

Så og si ingen kommenterer på gamle innlegg, selv om jeg ofte skriver at siden jeg får e-postvarsling idet det kommer en ny kommentar så kan samtalen fortsette. Synd det der.

Så nå prøver jeg dette, jeg blogger litt live. Jeg oppdaterer fortløpende ettersom jeg endrer denne posten. Hvis det er noen her, ikke lurk akkurat i dag da, si hei.

I går satt jeg en periode og vaset og vaset rundt på nett, men sidene jeg vanker på oppdaterte seg ikke fort nok for mitt behov, så kanskje fler enn meg trenger internetthjelp denne ettermiddagen.

(Og hvis noe plutselig stokker seg er det kanskje fordi jeg lar google lage den nye versjonen av blogger samtidig.)

Men jeg er også sånn. På det mest ekstreme sender jeg en skypemelding først, for å sjekke om det er noen vits i å sende e-posten.

Det er følelsen

Følelse av at e-posten leses nå.
Leila med pppppanic som er refert i siste Time sier,

- The feeling of togetherness is unbeatable. It`s a beautiful thing.


Jeg ruslet meg en tur i formiddag. Det var lyst og fint og jeg trengte litt luft i hodet. Jeg tok med kamera.

Selv om jeg er ateist syns jeg det kan være fint i kirker,
og jeg syns absolutt jeg også har rett til å bruke dem, til å tenke i.

Denne kirken, St.Edmunds har jeg gått forbi mange ganger og tenkt at jeg skulle kikke på. Den er bitteliten, og engelsk, og finere enn sånn det syns her. I dag gikk jeg inn.

Dvs. jeg ble fanget av en mann på trappa, en mann som liknet litt på Leonard Cohen. Jeg trodde han var presten, så jeg begynte å prate med ham om kirken. Så skjønte jeg at han ikke var prest men en ensom mann, og jeg fikk ikke satt meg ned med det jeg ville tenke på, så vi gikk ut sammen, og mannen ville spasere, men det ville ikke jeg, og ikke en annen dag heller, og har du en mann?


Sånn, jeg hadde noen tekniske problemer, men nå er jeg kommet vel over i den nye Blogger-saken, de kastet ut litt tekst og en kommentar fra i1277 og ville ikke laste opp bilder en stund her.
Men nå skulle det være ok.

Jeg svingte innom Hoved-Deichman, og jeg unner dem fri,
men det hadde vært fint å sitte der i fred og ro også. Og så syns jeg jo at både kirker og biblioteker er gode steder.


Bortsett fra tenkingen, som egentlig ikke går så bra, jeg syns jeg tenker stort sett de samme tingene om igjen. Sånn til hverdags mener jeg. Det går i livet og tiden og slikt, tenk her har folk tråkket før meg. Sånt no.

Jeg syns de er for korte. Jeg tenker et par setninger, så kommer det en ny tanke. Jeg lurer på hvordan andre gjør det, om dere tenker på samme tingen lenge. Det har jeg inntrykk av, og det hender det bekymrer meg.

Jeg har skrevet om noe liknende for lenge siden.

Havheksa beskriver sine tankebaner, jeg savner at fler gjør det.

Bortsett fra tenkingen, så hadde jeg en plan om å rusle på steder jeg ikke får gått vanligvis, som inn i St.Edmunds, og opp denne trappa, fra Fredensborgveien opp i Damstredet.


Brostein som får meg til å tenke den samme gamle tanken,
hver gang.


Her er et av de fine husene i Damstredet.

Jeg ser at det ikke går med kommentarer nå, det var dumt, jeg får inn varsel på at i1277 ønsker god jul og skal knytte slipset nå. og jeg har sjekket innstillingene, kan ikke finne noe feil, kanskje det ordner seg av seg selv.
Siste: nå er det ok, sjekket.


Wergeland bodde i Damstredet, her er plaketten hans.

Hvis noen lurer på om ikke jeg har det travelt med andre ting,
så har jeg ikke det. Vi spiser etter Karl Bertil Jønsson, det beste jule-tv, og den er ferdig 18.00, og pinnekjøttet står da og damper.
Og familien dusjer og leser.


Her er selve huset der Wergeland bodde, nå er det barnehage her.


Og her er stallen til Wergeland, eller Vesle-Brunen, den kjente hesten. Jeg gir vel egentlig beng i den hesten, men det er et hyggelig strøk så jeg ble revet med kameramessig.
Nå kommer det ikke fler Wergelandbilder.


Det var folketomt i gatene i formiddag, cafeene var stengt, kaffebaren også. Men på kirkegården var det fullt av mennesker, selv om det ikke syns akkurat her, det var med vilje. Men fullt av folk med lys og blomster og andre familiemedlemmer som de ikke hadde sett på en stund og som de klemte på.

Jeg tenkte på det gamle paret som fikk stavret seg såvidt med resten av familien inn på kirkegården, om de tenkte på neste jul.

Jeg gikk en tur på æreslunden og så der, det er et sted jeg har tenkt meg på i 20 år tror jeg. Jeg har ruslet over Vår Frelsers Gravlund mange ganger, men aldri tatt turen opp på haugen.


Og så gikk jeg bortover til Gamle Aker Kirke, den beste tenkekirken fordi den er så gammel og enkel og grov i formene inni.

Men så var døra stengt. Hva er det for noe? Kirkene burde være åpne for tenking rett som det er, og særlig på en dag som julaften.
Døra skulle ikke åpnes før til gudstjenesten litt senere på dagen.


Tilbake til det ikke så høystemte, dette bygget på Kuba på Grünerløkka, som jeg gikk og gledet meg til skulle bli pusset opp, hadde fått mange tagger på seg, det var ikke så fint.

Men jeg kikket inn av døra, det så like kjølig og ukoselig ut som da jeg gikk på åpnningsbesøk der i sommer. Det hjelper ikke at de har trådløst nett, det stedet blir ikke mitt sted, jeg hadde håpet at de hadde tatt vekk det strenge preget ettersom de fikk bodd seg inn i huset. Men det er fortsatt små, like, nye bord og stoler, og ikke noe rot noe sted, ikke bilder eller pynt. Jeg fryser av å se på det, joa,
det er lov til å være svulstig i dag, det er jo jul for faen.

Det siste på turen min var å gå inn på Narvesen.

Dette kjøpte jeg: en glass-cola (herregud, jeg er så patetisk lett å få nostalgisk), Dagens Nyheter, Dagbladet, VG, Ny Tid, jule-Dagens-Næringsliv, Morgenbladet, Weekend-avisen og så Time da, og da er jeg tilbake der jeg startet oppi posten her. Det var egentlig Time som var utgangspunktet for hele turen ut, at jeg skulle gå ut på Narvesen å kjøpe det. Og så tok den ene tanken den andre, og vips var jeg på tur.

Sånn, nå er klokka blitt 16:42, nå skal jeg forvandle meg til jule-fr.martinsen og pynte meg og se på Karl Bertil og servere og spille kinasjakk og back-gammon og kose med pakker, ja dere vet.

Men jeg logger meg på sent i kveld, og sjekker om noen har kommentert, selv om jeg ikke var der akkurat da.

11 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Ingen lurking nei, hei hei og god jul:-)

24 desember, 2006 15:03  
Anonymous Anonym sa ...

Den er grei! God Jul, fr.artinsen :)

24 desember, 2006 15:05  
Blogger fr.martinsen sa ...

Næmen, folk jo!
God jul.
Jeg ble glad.

24 desember, 2006 15:13  
Blogger i1277 sa ...

Ingen som leser deg nå du...

24 desember, 2006 15:30  
Blogger i1277 sa ...

Og siden det ikke gikk å kommentere de første par gangene jeg prøvde så glemte jeg si "god jul" den siste, men altså: God jul! Og kirker er jeg også glad i, både innvendig og utvendig. Nå er det på tide å få pakket noen pakker og knyttet et slips.

24 desember, 2006 15:57  
Blogger Marte sa ...

Jeg leser! Ha en riktig god jul:)
Misunner deg pinnekjøttet, vi har ribbe i år........(sa hun bittert.)

Fin vandring:)

24 desember, 2006 17:17  
Blogger fr.martinsen sa ...

Så hyggelig at dere sa fra at dere leste! og så mine favoritter!
og en ny: frk. Skavlan.

Takk takk.

25 desember, 2006 03:00  
Blogger Maren sa ...

God jul:)
Synd med pinnekjøtt istedenfor ribbe. Menmen, sånn kan de gå..

26 desember, 2006 13:21  
Blogger fr.martinsen sa ...

Men,

The feeling of togetherness is i alle fall unbeatable. It`s a beautiful thing..

26 desember, 2006 15:34  
Blogger Skorpionkvinnen sa ...

En fin post å lese selv om det nå er 2.juledag...
Lengter littegranne til Oslo nå, de stedene du har vandret er der jeg mange ganger ruslet i løpet av mine Oslo år...
Skorpionkvinnen har også meget lett for "sentimental felings..."
Håper pinnekøttet smakte like godt som det jeg spiste, og fortsatt god jul :-)

26 desember, 2006 19:08  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ja det var fine steder å gå.

God romjul til deg også.

26 desember, 2006 19:44  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden