lørdag, mars 11, 2006

Hva ville Mummimamma sagt?

4 timer bruker norske kvinner hver dag til husarbeide.

Norske kvinner er de som bruker minst tid på husarbeide i Europa, men jaggu syns jeg dere bruker mye.

Og i dette regnskapet er ikke ungekos og ungehenting, her er det ren oppvask, rydding, rengjøring, klesvask og matlaging.

Menn gjør ikke for lite, de gjør for mye de også

For menn bruker to og en halv time på vask og rydd og mat hver dag. Det er også veldig mye.

Men alle gjør mindre enn før

Og det er særlig matlaging og vasking vi bruker mindre tid på nå,
for tidsbruken er nesten halvert siden 70-tallet.
Og så matlaging da? Det som gjør at vi kan kose oss så veldig..

Jeg minner om hvordan det gjøres i Mummidalen

Mummimamma skiller mellom den uviktige vaskingen og den hyggelige matlagingen. Hun varmer saft til den som trenger noe for halsen og lager vafler og boller.

I Mummidalen samler man oppvask under senga for at rommet skal se koseligere ut.

"Man skal ikke overdrive rengjøring som idé betraktet" syns Mummitrollets mamma.

Det er bare de stakkars konvensjonelle filifjonkene og de kjedelige hemulene som tørker støv og samler på ting.

- Det er bare bra dersom det blir mer skittent i hjemmene,
sier Hege Skjeie, professor i statsvitenskap i VG-artikkelen jeg så.

VG-journalistene har forresten åpenbart spurt forskeren om hun tror latskap er årsaken til nedgangen, og regner menn som hjelpsomme når de husarbeider, men her er i alle fall artikkelen.

Og her er mitt eget korstog

13 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Dette forklarer hvorfor alle andre har det så mye ryddigere enn meg. Fire timer! Madre mia.

11 mars, 2006 17:35  
Blogger fr.martinsen sa ...

Nemlig. Og tenk på alle de som bor sammen med en mann som husarbeider to og en halv time i tillegg.

11 mars, 2006 17:54  
Blogger othilie sa ...

I alle dager, hvis vi sier at jeg bruker kanskje fem-seks timer (maks) i uka så må det være noen der ute som bruker hele dagen og muligens natta?...og som ikke bør komme i mitt ringe og møkkete hjem på inspeksjon.

På den andre siden så ser jeg jo at jeg er underarbeidet og begynner å lure på hvorfor jeg ikke får mer fornuftig ut av kveldene mine enn å surfe div tv-kanaler og spise chips og blogge i ny og ne. Jeg må jo ha en haug med fritid som andre kvinner ikke har? Jeg har barn, men allikevel?

12 mars, 2006 23:48  
Blogger fr.martinsen sa ...

Det hadde jeg ikke tenkt på engang, det med snittet.

Enda så opptatt jeg er av snitt etter at jeg svømte 2 km i uka i to år, i SNITT.

Det betyr jo at vi har mer tid enn de fleste til å spille mattis med barna våre og ellers hygge oss.

13 mars, 2006 08:28  
Blogger Skorpionkvinnen sa ...

Jeg har alltid vært veldig enig med Mummimamma! Og mens jeg leste denne posten din så kom jeg på at jeg helt har glemt å ta henne med på listen min over litterære heltinner...
Jeg pleier å bli heeelt stille når andre damer snakker om alt de gjør av rengjøring osv. Jeg gjør ikke så mye jeg, bare det nødvendigste, og vi har det ganske hyggelig og forholdsvis ryddig og rent hjemme likevel. De som klarer å bruke fire timer kan ikke ha mange andre interesser her i livet. Eller kanskje de liker følelsen av å være rengjørings-martyr...??

15 mars, 2006 10:41  
Blogger fr.martinsen sa ...

Rengjøringsmartyr ja!

Kanskje husarbeidet er "the new vondt i hodet" der mor istedet for å bli sur på far som ikke husarbeider og dermed ikke får lyst på sex I UTGANGSPUNKTET ikke har lyst på sex og så tar hun frem pussekluten i stedet.

Vi kan vel heller ikke si at dette bare gjelder mor, far viser heller ikke særlig sexlyst med sine 2.5 timer..

15 mars, 2006 15:55  
Blogger saccarina sa ...

Jeg ville tippet at far med sine 2,5 timer gjorde et tappert forsøk på å komme i posisjon etter leggetid. Han leser sikkert Dagbladet han også.

15 mars, 2006 20:22  
Blogger fr.martinsen sa ...

Far bør snu på flisa

15 mars, 2006 21:18  
Blogger Marina sa ...

Norske menn bruker 2.5 timer på husarbeid? Duverden!
Jeg er bare imponert. Finnes det noen ledige, mon tro? Jeg og leiligheten min kunne virkelig trengt en sånn en.
Nå er det jo sannsynlig at han kom til å bli påvirket litt av mine (u)vaner (halvtime dagen, maks!), men det spiller ingen rolle. Et mannfolk som bruker en time på husarbeid dagen ville vært en stor forbedring.
Og hvis han kan lage mat så er det ikke så farlig med rengjøringen!

16 mars, 2006 16:38  
Anonymous Anonym sa ...

Hvordan var mattis igjen?

16 mars, 2006 19:15  
Blogger fr.martinsen sa ...

I første runde har alle til enhver tid 3 kort på hånden, man spiller to mot hverandre og fordeler kort til neste runde. Det er om å gjøre å få høye kort.

I neste runde er det om å gjøre å bli kvitt kortene, det er trumf.

Husker du det nå?

Min absolutte favoritt. Vi har juleturneringer og påsketurneringer, vi har vel turneringer de fleste kristne høytidsdagene egentlig.

16 mars, 2006 20:59  
Anonymous Anonym sa ...

Husker nesten... Høres litt ut som Idiot, der hvor man har tre kort på bordet også. Men Mattis... hmmm. Hvordan får man samlet flest kort i første runde?

18 mars, 2006 20:57  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ikke flest akkurat men høyest, og litt av hver kort.

F.eks du legger ut en 7, vil jeg ha den legger jeg over, hvis ikke under, eller jeg kan krige og legge likt. Når en av oss har tatt kort legger vi den lille bunken til side til neste runde. Den som tok bunken legger ut neste kort.

Husker du?

19 mars, 2006 13:38  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden